Esasen dini anlamda yeni yıl kutlamaları sadece eski Roma pagan geleneğine özgü değildir. Mezopotamya'dan İran'a etrafımızdaki coğrafyadaki hemen hemen tüm kadim geleneklerde yılbaşının dini bir festival olarak kutlandığı bilinir. Örneğin Mart ayı sonlarına denk düşen BabillilerinAkitu festivali bir yeni yıl kutlamasıdır. Aynı şekilde Zerdüşti gelenekte önemli bir dini bayram olan ve 21 Martta kutlanan Nevruz da dini bir bayramdır.
Julyen takvimine göre yeni yılın başlangıcı kabul edilen Ocak ayının ilk günü olsa da pagan Roma'da Julius Sezar öncesi dönemde yeni yıl günü olarak 25 Mart'ın kutlandığı da bilinmektedir.
Julia Sezar dönemde Ocak başına alınana kadar Roma geleneğinde de yeni yıl başlangıcı olarak Mart sonu kabul edilmiştir.
NEVRUZA DAİR UYARI KABİLİNDEN
ERBABININ DİKKATİNE ARZEDİLİR
Nevruza dair güzel bir makale okudun özetle bir bölümümü aktarayım:
Takvimlere 1 Mayıs Bahar Bayramı diye bir ibare girdi. Arkasından “1 Mayıs Bahar ve İşçi Bayramı” denildi. Birde baktık 1 Mayıs, Müslüman neslin Lenin, Stalin ve Mao gibi komünist liderlerin koca koca posterlerini taşıdığı bayram günü(!) oldu.
Ardından, “Taksim Meydanı’nda 36 kişinin öldüğü gün” olarak anılmaya başlandı.
12 Eylül’den sonra, bu korku bayramı adeta bayramlıktan çıkarıldı. Ama bu sefer de Türkiye’de kutlanmayan Nevruz, “Bayram” ünvanıyla piyasaya sürüldü.
Böylece, 1 Mayıs’ın yerini Nevruz, Lenin, Stalin ve Mao’nun yerini de Apo aldı. Ve eski 1 Mayıslarda olanlar bu sefer Nevruz gününde olmaya başladı…
1 Mayıslarda kızıl bayrak taşınır, sadece kırmızı renk görülürdü. Nevruzla beraber ortalık renklenmeye de başladı. Artık kırmızının yanında sarı ve yeşil de arzı endam ediyordu.
Sadece renkler mi? Siyasiler de arzı endam ediyor. Evet, arzı endam eden sadece renkler değil; sadece yeşil hiç değil. Çünkü, iki yanında sarı ve kırmızı koruması olmayan yeşile hayat hakkı yoktur… Siyasilerimiz de gerekeni yapıyor, gençlerimizin bayram olduğunu yeni öğrendiği Nevruz’da, onların yanında yer almayı ihmal etmiyorlar.
Nevruz, “Nevruz”dan öte adeta “Nev zuhur” bir bayram galiba. Çünkü memlekette böyle bir bayramdan haberi olmayan bayağı insan var. Nev zuhur yani “yeni meydana çıkan” demek yerine acaba “Yeni yeni oturtulmaya çalışılan bayram” mı desek?"(İslamtahripçileri.com)
Bu Nevruzun siyasi vechesi günümüze geldiği süreç içerisinde. Pekiyi İslami yönü nedir?
Aslında bunun beyanı için sadece şu hadisi şerif kafidir:
Şüphesiz Allah size o ikisinden(nevruz ve mehrican) daha hayırlı olan Ramazan ve Kurban bayramlarını vermiştir. (Müslim, Ebu Dâvud)
Tavsiye!
Müminlerin Nevruz diye bir bayramı var mıdır? Böylesi bir bayrama iştirak doğru mudur vb sorulara cevab bulmak, eş-dost, gafil müminleride bilgilendirip irşad etmeniz için;
"Mubarek Günleri İhya sh:352-353"
"Mubarek Aylar sh: 370-373" okumanızı önemle tavsiye ederim.
Kübra Ülkü
kubraulku.com